tag:blogger.com,1999:blog-1067954131499242538.post6484173372634452902..comments2023-06-13T15:29:12.807+02:00Comments on BLOC DE MARIÀ: Els fangs es quedaran a FlixMarià Hierrohttp://www.blogger.com/profile/11297643264494449190noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1067954131499242538.post-34677171000338782282008-12-29T10:43:00.000+01:002008-12-29T10:43:00.000+01:00referent a la teva acertada denúncia d'alarma d'...referent a la teva acertada denúncia d'alarma d'entre l'alumnat d'eso, el debat curricular diu això, però com aconseguir-ho si la societat és com la que ens deien que era l'americana: hipòcrita els grans diuen si a la immigració per por a ser titllats de racistes , però les criatures adolescents encara diuen el que pensen i realment és trist, molt trist. tots tenim dret a menjar i a viure, no? o potser només tenen dret els rics i guapos.<BR/>1.2. L’educació social i cultural en l’educació d’avui: finalitats<BR/>La socialització i la formació de la infància i l’adolescència són una de les raons de ser<BR/>fonamentals de l’escola. El seu abast implica tots els actes educatius. L’escola és, en primer<BR/>lloc, una comunitat que s’insereix i en part reflecteix, a petita escala, i d’acord amb les<BR/>característiques i l’edat de l’alumnat, els valors de la societat democràtica en què els nostres<BR/>infants i adolescents hauran de participar i desenvolupar-se. L’escola ha d’estar oberta i<BR/>ser partícip de l’entorn social, tant el físicament més pròxim —el barri, la localitat— com els<BR/>que ens arriben quotidianament pels mitjans de comunicació, en una dialèctica d’escales<BR/>diverses. L’educació, a l’aula i en les altres activitats educatives, és un fet social. Allò que es<BR/>transmet mitjançant l’educació —sabers, però també codis i valors— forma una part rellevant<BR/>del fet cultural. La comprensió i l’expressió orals i escrites, per exemple, són un fet social<BR/>54<BR/>Pacte Nacional per a l’Educació<BR/>Debat curricular<BR/>i cultural de primeríssima importància. Això mateix hauríem de dir de les habilitats matemàtiques<BR/>i científiques, dels llenguatges artístics o de la pràctica esportiva, per esmentar tan sols<BR/>alguns àmbits consolidats de la institució escolar. Tots ells contribueixen a generar un sistema<BR/>de valors, des de pràctiques diverses però que han de ser coherents.<BR/>L’escola ha de preparar, doncs, els alumnes perquè esdevinguin ciutadans i ciutadanes actius<BR/>i compromesos d’una societat que manifesta canvis accelerats, però també importants<BR/>elements de continuïtat. Ja hem esmentat entre els primers: la construcció política d’Europa,<BR/>la globalització econòmica, la terciarització i l’increment del consum a les societats<BR/>desenvolupades, l’expansió de les TIC, els canvis en l’estructura familiar i la presència d’una<BR/>immigració que prové de paràmetres culturals molt diversos. Es tracta de fenòmens que<BR/>caracteritzen ja la nostra realitat present, que ho continuaran fent en les properes dècades,<BR/>i que, per tant, l’escola ha de saber integrar. Tots ells són analitzats, des de perspectives diverses,<BR/>en els apartats següents. Alguns obliguen a revisions del contingut dels currículums<BR/>—com la construcció europea, que ha d’abocar a la formació d’una ciutadania i d’una<BR/>identitat comunes, que en valori també la diversitat. D’altres exigeixen la revisió del procés<BR/>d’aprenentatge, com l’ús de les noves tecnologies d’obtenció i processament de la informació<BR/>—que obren als ciutadans un marc de coneixements il·limitat, però mancat d’uns criteris<BR/>universals de fiabilitat i de jerarquia cultural.<BR/>Entre els elements de continuïtat, que l’escola ha de saber potenciar, cal destacar: els valors<BR/>democràtics, la identitat personal i col·lectiva dels ciutadans, la cohesió social, la participació,<BR/>la solidaritat i la lluita contra l’exclusió. Des d’aquesta perspectiva, l’escola ha de ser una<BR/>eina de potenciació dels valors socials i culturals que ens caracteritzen com a col·lectivitat<BR/>humana.<BR/>En definitiva, l’escola ha de facilitar als seus alumnes un conjunt de sabers i experiències<BR/>que els dotin d’unes eines bàsiques per a desenvolupar una vida plena en societat. Així,<BR/>entre les finalitats de l’escola en l’àmbit social i cultural, cal esmentar:<BR/>• la formació de ciutadans autònoms i responsables i l’enfortiment dels valors de diàleg per<BR/>a una societat democràtica. L’escola ha d’ensenyar què és la democràcia i què significa<BR/>viure en democràcia. Ha d’ensenyar a saber escoltar i llegir, a saber expressar amb argumentació<BR/>les opinions pròpies, a saber pensar i a saber escollir —tot assumint la possibilitat<BR/>de l’error;<BR/>• l’enfortiment de la identitat personal i col·lectiva dels ciutadans i de les ciutadanes, i també<BR/>la valoració i el respecte vers les altres cultures i societats. L’escola ha d’ensenyar a reconèixer<BR/>i analitzar els espais, societats i cultures, pròxims i llunyans, des de diverses percepcions<BR/>i escales;<BR/>• la formació d’una consciència històrica, en un doble sentit: que la nostra societat i cultura és<BR/>el resultat del llegat de les generacions passades, que hem de conèixer i valorar; i que la<BR/>55<BR/>Pacte Nacional per a l’Educació<BR/>Debat curricular<BR/>nostra societat i cultura és un fet dinàmic, en moviment, que com a ciutadans i ciutadanes<BR/>hem de contribuir a construir;<BR/>• la potenciació de la igualtat de drets i la convivència i l’oposició a qualsevol forma de<BR/>discriminació i d’exclusió social. L’escola ha de facilitar les eines bàsiques per a comprendre<BR/>la societat d’avui, per a saber llegir i interpretar els missatges que ens arriben des dels<BR/>mass-media, per a interpretar els fets socials i plantejar possibles alternatives de futur, per<BR/>a saber exercir els drets i deures com a ciutadans i per a desenvolupar un pensament crític<BR/>que generi actituds emprenedores, innovadores i compromeses.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1067954131499242538.post-17520394552332207852008-12-29T09:34:00.000+01:002008-12-29T09:34:00.000+01:00Posar tb un telecabina cap a la Massana (andorra) ...Posar tb un telecabina cap a la Massana (andorra) per fomentar els esports de muntanya !Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14580473810711100482noreply@blogger.com