dissabte, 12 de maig de 2012

El cost del retard del TAV ja suma 222 milions

Podem llegir aquesta notícia publicada al diari El Punt Avui el 14 d'abril de 2012, o qualsevol altra que expliqui, per exemple, les despeses en la construcció d'un línea d'alta velocitat Madrid-Cáceres-Badajoz-frontera portuguesa (Portugal ja ha dit que no construirà el seu tram degut a la crisi i hem de suposar que el nombre de passatgers que utilitzarà aquesta línia no la farà rendible), o que ens informi sobre la injecció de milers de milions d'euros de l'estat espanyol a Bankia per la mala gestió del seus administradors mentre Rodrigo Rato surt somrient amb la butxaca ben plena.
Per altra banda, podem llegir qualsevol notícia sobre l'incompliment per part de l'estat espanyol de l'estatut d'autonomia de Catalunya al negar-se a pagar el que ens deuen per llei, o qualsevol notícia sobre les retallades en salaris o en serveis essencials per a la població (educació, sanitat).
Desprès podem treure les nostres pròpies conclusions sobre la responsabilitat, en la crisi que estem patín, dels polítics que ens governen.

EL PUNT AVUI

La concessionària del tram transfronterer cobra 128 milions d'indemnització i en reclama 350 més

La connexió de Girona a Figueres va costar 94 milions

Boques del túnel del TAV la Jonquera
Els constants retards del TAV en el tram entre Barcelona, Girona i Figueres han provocat també un autèntic forat negre econòmic, que suma a hores d'ara la quantitat de 222 milions d'euros. TP Ferro, la concessionària que va construir i ha de gestionar el tram internacional del TAV entre Figueres i Perpinyà, va acabar l'obra en el termini acordat, el febrer del 2009. Per amortitzar la inversió, TP Ferro cobrarà un peatge als trens que circulen pel túnel per un període de 50 anys. Els preus són d'entre 800 i 3.000 euros per als trens de viatgers en funció de la capacitat i la franja horària, i d'entre 518 i 744 per als de mercaderies.
Però el contracte inclou una clàusula en què s'estableix que s'ha d'indemnitzar la concessionària en cas d'incompliment de terminis per part de l'Estat, com ha acabat passant. Per això, un cop es va saber que l'obra no estaria fins a finals del 2012, es va firmar un acord pel qual el govern compensava les pèrdues allargant tres anys més la concessió i abonant, entre el 2009 i el 2012, 128 milions d'euros. Aquest any, el pressupost de l'Estat inclou una partida de gairebé 39,1 milions en aquest concepte, i fan una previsió de 40 milions més el 2013, que es pagarà o no en funció del calendari final de les obres.
Paral·lelament, i per no haver d'augmentar encara més la indemnització, l'Estat va aprovar la construcció del tercer rail entre Girona i Figueres. Aquestes obres es van acabar a mitjan desembre del 2010, amb l'objectiu d'unir en ample europeu els dos trams ja finalitzats del TAV: el de Figueres a Perpinyà i el de Mollet a Girona. Així, podien començar a donar sortida en ample europeu als trens de mercaderies des del port de Barcelona utilitzant l'ample mixt del corredor del Vallès, i se solucionava la discontinuïtat de via entre Girona i Figueres. Aquesta obra, que també estava inclosa en les reivindicacions del corredor mediterrani, es va accelerar per guanyar temps i així fomentar el pas de mercaderies pel túnel transfronterer. Si no, probablement estaria pendent. TP Ferro començava així a cobrar peatges i es reduïa la indemnització. El cost de l'obra –que va aprofitar la via actual del convencional, tret d'un nou tram d'enllaç amb l'alta velocitat a Figueres– va ser de 94 milions. Actualment, i segons TP Ferro, circulen en el seu tram quatre trens de viatgers diaris, i uns setze de mercaderies setmanals.
Més reclamacions
Fins ara, el retard del TAV ha costat, doncs, 222 milions d'euros. Però a aquesta quantitat es podria afegir encara la indemnització del 2013. A més, TP Ferro ha iniciat un procés d'arbitratge reclamant 350 milions més en concepte de sobrecost de les obres, que els estats espanyol i francès han denegat. El diputat de CiU Pere Macias ha explicat: “Seguirem insistint en el fet que cal accelerar les obres en comptes de destinar els diners a indemnitzacions”, i atribueix aquesta despesa a la “deixadesa” de l'Estat en el corredor mediterrani.

El Punt Avui